stress door e-mail

Steeds meer werknemers ontvangen tot hun wanhoop honderden e-mails per week. Hier enkele tips.
 

   

Anti e-mail stress tips

  • Een e-mailbericht hoeft niet in zijn geheel bestudeerd te worden. Als het bericht een korte en heldere inleiding heeft, kan de lezer de mail scannen. Ook aan de hand van de onderwerpregel kan vaak snel geoordeeld worden.
     
  • Het is belangrijk om de mailbox niet vol te laten lopen. Dat kan door berichten simpelweg direct te beantwoorden of duidelijk te archiveren. Doe dit liever niet tussen de dagelijkse werkzaamheden door, maar kies bepaalde momenten van de dag om de berichten rustig door te lezen en het elektronische postvak helemaal leegte ruimen.
     
  • Bedrijven proberen alles om reclame te maken, de meeste mails die van een onduidelijke afzender komen, kunnen vaak ongelezen worden weggegooid. Als de boodschap echt belangrijk is, dan belt de afzender wel.
     
  • Tijdens de vakanties kunnen werknemers gebruik maken van de automatische afwezigheidmelder van een e-mailprogramma zoals Outlook. Met deze functie worden klanten via een automatisch standaardantwoord naar collega's doorverwezen. Het helpt om te vermelden dat alleen berichten met de toevoeging 'belangrijk' worden gelezen. De rest kun je weggooien.
     
  • Werknemers kunnen het e-mailprogramma desgewenst uitschakelen tijdens het werk. Een tip om rust te creëren is om e-mail als normale, papieren postte behandelen.
     
  • Bedrijven kunnen een e-mailprotocol opstellen, waarin heldere afspraken zijn opgenomen voor het gebruik van elektronische post, om onduidelijkheden te voorkomen.