Werkplek zelf aanpassen? Waarschuwingen vooraf

Als u zelf met de ergonomische basisregels in het achterhoofd uw werkplek en -houding gaat beoordelen en op basis van de aanwijzingen in het artikel 'Zit u goed?' uw zithouding gaat veranderen, moet u een 'goed lichaamsgevoel' hebben. U moet kunnen voelen of u na de aanpassingen prettiger zit.

Valt u binnen een van de volgende drie categorieën, dan heeft u waarschijnlijk geen goed lichaamsgevoel en kunt u niet zonder begeleiding van een ergo- of fysiotherapeut uw houding gaan veranderen of nieuwe kantoorspullen laten aanschaffen.

1   U heeft op dit moment al pijnklachten (RSI in fase 1 of 2):
- Als u pijn voelt, is het moeilijk uw lichaam te ontspannen en dat is een voorwaarde om te voelen of u goed zit.
- Uw conditie is waarschijnlijk niet zo goed. Voor een betere zithouding is het noodzakelijk eerst uw spieren te versterken en uw algehele conditie te verbeteren.

2   U bouwt 'van nature' tijdens het werk vrij veel spierspanning op.
U kunt moeilijk voelen wanneer uw lichaam helemaal ontspannen in de stoel zit. Trekt u uw schouders bij voorbeeld altijd een beetje op tijdens het typen, dan voelt deze houding voor u als natuurlijk. U moet de schouders helemaal los kunnen laten om uw armen zonder enig spierspanning op uw tafelblad of armleuningen te laten rusten. U stelt uw leuningen immers af op de 'losse' stand en niet op de slechte 'schouders-opgetrokken-stand.

Doe de ontspanningstest

U legt uw onderarm in de handen van een collega of vriend. Deze tilt uw onderarm een klein stukje op. Hij vraagt u nu alle spieren in uw schouder en arm los te laten. Na 30 seconden laat hij uw arm los. Valt uw arm als een dood gewicht naar beneden, dan kunt u ontspannen en heeft u genoeg lichaamsgevoel om zelf met uw houding aan de slag te gaan. Valt uw arm niet meteen, begin dan eerst met ontspanningsoefeningen.

3   Hangt u heel los in uw gewrichtsbanden,
dan heeft u een heel ander probleem. Hierbij maakt het niet uit of u ge- of ontspannen bent. Door ballet of turnen zijn uw banden opgerekt. U kunt het vergelijken met oud elastiek dat hard geworden is en niet meer meegeeft. De banden schuren over de slijmbeurzen in uw gewrichten. Oefeningen zijn nodig om de banden wat steviger aan te halen.

Hiervoor is geen testje. U weet het van u zelf al, of uw huisarts kan heel eenvoudig deze diagnose stellen.

 

Slecht lichaamsgevoel, grotere kans op RSI

Mensen die in categorie 2 of 3 vallen, hebben meer kans om RSI te krijgen, dan mensen die ontspannen aan hun bureau zitten. Ze kennen hun fysieke knelpunten niet goed of voelen niet goed dat hun lichaam moe is en het tijd is om te stoppen met werken. Voor hen is het extra belangrijk om zich goed aan de vijf basisregels te houden (al voelen ze misschien niet direct het verschil).

Heeft u nog nergens last van, maar loopt u wel risico? Heeft u af en toe een beetje last en kunt u zich goed ontspannen? Volg dan de testaanwijzingen in 'instructie voor ondersteund zitten' en stel zelf uw meubilair beter af.