Vijf ergonomische basisregels

Mensen met RSI-klachten komen vaak bij een ergotherapeut of fysiotherapeut terecht voor behandeling. Een belangrijk doel van de behandeling is patiënten te leren zich aan deze regels te houden. Niet alleen als ze weer aan het werk gaan aan een bureau, maar ook bij huishoudelijk werk bij voorbeeld.

Als u leert zich aan deze regels te houden tijdens het werk, vermindert u de belasting van uw nek, schouders, armen en polsen en loopt u minder risico op RSI of op het verergeren van eventueel al bestaande klachten.

zitten achter een bureau >>

   

1 Maak gebruik van de zwaartekracht.

Uw armen vormen samen 16 % van uw lichaamsgewicht. Als u ze tijdens het werk aan een bureau laat rusten op het werkoppervlak of op de armleuningen heeft u geen spierkracht nodig om ze 'omhoog' te houden.
   

2 Werk met twee handen.

Overbelasting of verkeerde belasting ontstaat vaak doordat u bijna alles met één hand doet. Langdurig met dezelfde hand muizen trekt uw lichaam scheef. Ook als u iets uit een kast moet pakken is het goed om met de andere hand mee te wijzen naar het voorwerp dat u gaat pakken. Heeft u klachten aan de rechterarm, dan heeft u misschien de neiging om die arm te ontzien en alles met links te gaan doen. Dit is niet verstandig want dan neemt de spierkracht in uw rechterarm af. U moet hem blijven belasten maar stoppen voordat de arm pijn gaat doen. Dit is moeilijk maar na een tijd oefenen weet u uit ervaring wel waar de grens zit. Dus met twee handen blijven typen.
   

3 Ga recht voor uw werk zitten.

Als u niet recht voor uw monitor of uw papieren zit, verdraait u uw onderrug of uw nek. Uw lichaam moet helemaal meedraaien als u bij voorbeeld de telefoon pakt of op uw monitor kijkt. Draaien en bukken tegelijk, bij voorbeeld als u papieren op de grond naast uw stoel zou gaan sorteren, geeft de allerzwaarste belasting.
   

4 Dichtbij werken is beter dan veraf.

De lengte van uw uitgestrekte arm vermenigvuldigd met het gewicht ervan bepaalt de druk op uw wervelkolom als u reikt naar telefoon of 'in-bakje'. Haal dat bakje dus naar u toe als u erin moet bladeren.
   

5 Werk op de goede hoogte.

Als u aan de pc werkt, is het belangrijk dat uw monitor op de juiste hoogte staat, anders kunt u uw hoofd niet prettig rechtop houden. Als u een tekst leest, kan het gewicht van uw hoofd dat u met een gebogen nek moet dragen, u een flinke hoofdpijn bezorgen. Gebruik een leesplank om uw leeswerk op een prettiger hoogte te plaatsen.
Werken aan een tafel die te laag of te hoog staat, kan al snel klachten geven.
   

Conclusie

U moet de spullen waarmee u werkt, uw bureau, de pc, uw stoel, uw papierbakjes, noem maar op, kunnen aanpassen aan uw lichaamsafmetingen èn aan uw werkzaamheden. En u moet ruimte hebben aan uw bureau om uw houding te kunnen aanpassen. Uw knieën moeten bij voorbeeld niet klem komen te zitten tegen een kastje als u wilt draaien.